no-img
فروشگاه فایل یونی

تعارض و مذاکره در سازمان ها - فروشگاه فایل یونی


فروشگاه فایل یونی
مطالب ویژه
اطلاعیه های سایت

ادامه مطلب

PPT
تعارض و مذاکره در سازمان ها
امتیاز 3.00 ( 6 رای )
ppt
بهمن ۱۸, ۱۳۹۵
3 مگابایت
تعداد صفحات: 80
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

تعارض و مذاکره در سازمان ها


تعارض : موضوعی است که فکر انسان را بیش از هر چیز دیگریبه جز
خدا و عشق به خود مشغول کرده است.

تعارض و مذاکره در سازمان ها 

    در گذشته یک فرضیه عمومی مطرح بود که تعارض را به عنوان یک نیروی ویرانگر تلقی می کرد
و مدیریت سازمان باید با واکنشهای منفی خود آن را از بین می برد. اما پیشرفتهای جدید در علوم رفتاری
نشان داد که تعارض پیامد منطقی و بدیهی هر سازمانی است چرا که افراد مختلفی که در سازمانها مشغول
به فعالیت هستند، هرکدام دارای ویژگیهای شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی خاصی هستند که بروز تعارض
را در سازمانها اجتناب ناپذیر کرده است.

مذاکره در سازمان

مذاکره فراگرد تصمیم‌گیری توافقی بین افراد به هم وابسته و یا ترجیحات متفاوت می‌باشد.
مذاکره فراگردی کاوشی است چون که هیچ یک نمی‌دانند که آیا به توافق می‌رسند یا نه؟

در مذاکره مفهومی به نام طیف چانه زنی وجود دارد؛ طیف چانه‌زنی یعنی فاصله‌ای که طرفین
مذاکره می‌تواند در آن فاصله به توافق برسند. اگر طیف تمایل طرفین با هم تداخل داشته باشند
طیف توافق به وجود خواهد آمد و هر یک تا حدودی به خواسته خود می‌رسند. در تعیین طیف
چانه‌زنی هر یک از طرفین پرسش‌هایی مطرح می‌کنند که راهبرد «حداقل ـ حداکثر» نام دارد.

بافت ذهنی مذاکره کنندگان به شدت بر ماهیت، ارزیابی گزینه‌ها و نتایج مذاکره اثرگذار می‌باشد.
ارزیابی‌های کلی رابطه میان شخصیت مذاکره کننده و رفتار وی نشان می‌دهد که صفات مشخصه
مذاکره کننده هیچ گونه اثر مستقیمی بر فراگرد چانه‌زنی و نتایج ندارد. این نکته بسیار اهمیت دارد
زیرا بیان می‌کند که مذاکره کننده باید بر مباحث تمرکز کند نه بر عوامل وضعیتی.

تقسیم بندی تعارضات سازمانی 

تعارض بر حسب طرف‌های تعارض
نوعی از دسته بندی تعارض، بر اساس طرف‌های تعارض در سازمان می‌باشد.
بر این اساس شش نوع تعارض در سازمان‌ها مشاهده می‌شود:
ـ تعارض درون فردی
ـ تعارض میان افراد
ـ تعارض درون گروهی
ـ تعارض میان گروهی
ـ تعارض میان سازمانها
ـ تعارض میان اشخاص و گروه‌ها
▪ تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب 

ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی

منشأ تعارض را ارزیابی کنید. تعارض‌ها خود به خود به وجود نمی‌آیند، بلکه عواملی
سبب آنها شده است. برای این که بهتر بتواند شیوه برخورد با تعارض را انتخاب کنید،
نخست باید بدانید که منشأ بروز تعارض چه بوده است.
به بیان دیگر لازم است منشأ و منبع تعارض را تعیین کنید.
استیفن رابینز بر اساس یافته‌های تحقیق، دلایل بروز تعارض رابه سه دسته کاملاً مجزا تقسیم کرده است:

▪ اختلاف‌های شخصی(تفاوت‌های فردی): اولین منشأ تعارض، تفاوت‌های فردی
یا اختلاف‌های شخصی است. تعارض می‌تواند ناشی از خصوصیات رفتاری،
اخلاقی و نظام‌های مورد ارزش افراد باشد. عواملی از قبیل:
ـ تحصیلات،
ـ سابقه کار،
ـ تجربه و آموزش،



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *